torsdag 25 augusti 2011

Laxpasta

Tänkte bjuda på ett litet recept så här i all enkelhet. Jag är egentligen allätare men lever i praktiken som lakto-ovo-vegetarian - äter vegetariskt 5-6 dagar i veckan och på den sista dagen kanske fisk. Ibland blir det fisk två dagar i veckan, men gris, kossa eller kyckling äter jag högst en gång i månaden i snitt, ibland ännu mer sällan. Anledningen till att jag inte helt och hållet är vegetarian är helt ärligt för att jag blir så grymt lätt uttråkad. Jag tycker det är svårt att komma på vad man ska äta till middag från dag till dag och skulle jag bara ha strängt helvegetariska saker att välja på så skulle jag krevera av tristess och monotoni, och så vill jag inte ha det, för mat är ett av de stora glädjeämnena i mitt liv. Så ja, jag har skitdåligt samvete och jag tycker köttindustrin är vedervärdig, men jag tröstar mig med att jag i alla fall inte är som de gubbar som nästan gör i brallan av panik när de hör vettiga förslag som "En köttfri måndag" och liknande...

Vadan denna långa, ursäktande disclaimer innan själva inlägget? Jo, för nu blir det lax, hörni. ^^;;; Jag höftar alltid all mat så det finns inga riktiga, ordentliga måttangivelser, men ni får gå på känsla.




2 portioner (räcker säkert till fler men jag äter jättemycket...)

några små schalottenlökar
lax skuren i småbitar
en burk hela, skalade tomater
en slurk vitt vin
vitlök
salt & peppar
spenat

Finhacka löken och låt den svettas i matfett i en kastrull en stund. Salta och peppra laxbitarna lätt och stek dem i en stekpanna tills de är klara och fasta. Riv sönder de hela tomaterna och släng i dem i kastrullen. Häll på en slurk vitt vin efter smak. Ha i vitlök. Låt det puttra runt tills det hela har fått en fin konsistens. Lägg i laxbitarna i såsen och rör om så de tar smak. Smaka av med salt och peppar. Lägg i sköljda spenatblad och rör runt så att de blir varma men inte mer än så. Klart!

Serveras med pasta eller, som i det här fallet, nybakat bröd. Man kan också strö över lite solrosfrön eller liknande till serveringen. Omnomnomnom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar