måndag 12 september 2011

Två år med Apan!

I lördags firade jag och Apan två hela års bakterieutbyte medelst tunga och vi hade glädjande nog en fantastisk dag. Allting var helt underbart och jag måste säga att jag är inte så lite förälskad i min lilla primat för tillfället. ♥

Dagen började med att Apan bakade ett smaskigt rågbröd (som tyvärr inte riktigt ville släppa från formen och därmed fick lite konstig konsistens, men man kan inte få allt...) medan jag färdigställde ett kärlekskorsord som jag hastigt hade knåpat ihop kvällen innan, med ord som hade koppling till honom, mig och vårt förhållande. (Ja, sötsliskigt så det räckte och blev över. ^__^) Brödet åt vi sedan tillsammans med smör, flingsalt och favoritblåbärssoppan från Sagolika. Medan vi åt löste Apan korsordet, som han för övrigt blev mycket imponerad av, och gav mig en present, som var en superfin gammelrosa kofta som jag hade gått och glyst på i några veckor. Vi hade inte sagt någonting om att ge varandra presenter så jag blev både jätteglad och skämdes som en hund för att jag inte hade någon present... men han hävdade att det var helt i sin ordning. :S Dessutom fick jag en Brämhults hallondryck, vilket är ungefär det godaste som finns på jorden. ;_; Fina apa!

Sedan kom han med ännu fler överraskningar: han hade hyrt tre stycken filmer på veckolån! :) Vi hyr aldrig film så det var riktigt kul. Det var Igelkotten, Black Swan och Rango. Till middagen kollade vi på Igelkotten, som var en fin och mysig fransk film. Alla högljudda omdömen på omslaget av typen "Hela mitt liv förändrades av den här filmen och jag bölade som ett vattenfall!!!!!11" höjde förvisso förväntningarna lite för högt och jag tyckte filmen var lite förutsägbar (jag har inte läst boken... visste inte ens att det fanns en) då den följde alla regler för hur man gör en lagom udda och quirky film med fint budskap som drar i hjärtsträngarna på artsy indievis, men den var ändå riktigt bra och vacker. Jag tyckte mycket om huvudrollsinnehavarna, särskilt portvakterskan. Det är inte ofta man ser sådana här tjejroller. Jag blev överraskad av slutet, men när jag tänkte på filmen efteråt så kändes det som det enda logiska egentligen, i alla fall rent dramaturgiskt. Fyra  Mozart-spelande toaletter av fem!

Vi spelade också Alias till PS2 en stund, och kom till en ny bana. Roligt! Det bästa med det spelet är när Vaughn, Dixon, Marshall och framförallt Jack pratar direkt till en och ger en instruktioner och uppdrag - då känns det som att de pratar med mig, bara miiiiig. ♥__♥ Moget, jag vet... Mer vuxen var dock diskussionen vi hade på morgonen om integration och rasism. Det låter kanske inte som en kul sak att göra på sin tvåårsdag, men med tanke på att det inte är Apans starkaste sida att prata länge om djupa ämnen så tyckte jag att det var jättekul och uppmuntrande att vi fick med även en sådan sak på vår fina dag. :)

Maten då? Jo, den  blev hellyckad också. ^w^ Ugnsbakad lax på en bädd av fänkål och spenat, och till efterrätt marängsuisse (är det snobbigt av mig att stava det så? Äh, det skiter jag i, i så fall...). Hur. Gott. Som. Helst. *Homer Simpson-dregel*


Sedan gick vi en lång promenad och kvällen avslutades med ett rejält famntag. Gott så! Dagen efter kändes det som dagen efter julafton och det var nästan sorgligt att tänka sig att det var ett helt år till nästa gång... Förhoppningsvis kan vi kanske göra något kul tillsammans innan nästa årsdag ändå. ^^

Finaste, bästa Apa. ♥ Jag ser fram emot att se vad vi ska fylla vårt tredje år med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar